Jak rozwiązywać konflikty?

Konflikty w komunikacji

Konflikty w codziennej komunikacji zdarzają się często. Nieraz wystarczy stosunkowo niewielka rzecz, by między ludźmi pojawiło się napięcie prowadzące do kłótni. Czy jest uniwersalna recepta pozwalająca całkowicie wyeliminować konflikty z komunikacji? Niestety, ludzie są różni i tym samym często mają różne zdania, opinie, poglądy, trudno więc być w stu procentach bezkonfliktowym. Zawsze jednak można pracować nad tym, by tych konfliktów unikać.

Przyczyny konfliktów

Przyczyny konfliktów mogą być bardzo różne. Czasem to błahostka, z której rodzi się duży problem. Jedną z bardzo częstych przyczyn konfliktów to ukrywanie emocji – zdarzają się w życiu momenty, kiedy spotyka nas kilka niepowodzeń lub nieprzyjemnych sytuacji po kolei. Mogą to być niewielkie rzeczy, i kiedy pojawia się pierwsza wydaje nam się, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z nią sami, ale później pojawia się kolejna, i kolejna, aż w pewnym momencie wybuchamy negatywnymi emocjami z pozornie małego powodu, a fakt jest taki, że zdążyło się ich nawarstwić bardzo wiele, a emocje z nimi związane w końcu musiały znaleźć gdzieś ujście – w ten sposób rodzi się konflikt. Kolejną przyczyną konfliktu jest nieustępliwość. Zanim wyniknie spór warto zastanowić się czy uparte i bezrefleksyjne stawianie na swoim jest w danej sytuacji dla nas najlepsze. Czasem upieramy się przy czymś bez wyraźnego powodu, podczas gdy, być może, dzięki wprowadzeniu proponowanej przez drugą stronę zmiany, która w gruncie rzeczy może okazać się niewielka, możemy uniknąć konfliktu. Inne przyczyny wynikania konfliktów to na przykład: nietrafne ubranie w słowa swoich myśli, niecierpliwość czy zwykła niewiedza w danym temacie, która wymaga uzupełnienia.

Jak rozwiązywać konflikty? Jak radzić sobie z konfliktami?

Konfliktów da się uniknąć, jednak – gdy już nastąpią – warto wiedzieć jak sobie z nimi radzić. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest ochłonięcie – najlepiej, by obie strony konfliktu dały sobie czas na uspokojenie i przemyślenie całej sprawy. W silnych emocjach mogą paść niepotrzebne słowa, które tylko podsycą konflikt. Drugim ważnym krokiem jest zmiana nastawienia – obie strony powinny chcieć dojść do porozumienia. Jeśli tak jest, to już połowa sukcesu. Kolejnym krokiem jest wypracowanie kompromisu – kompromis to sytuacja, gdy obie strony zyskują nieco mniej niż pierwotnie zakładały, ale tracą również mniej niż mogłyby stracić, gdyby druga strona całkowicie postawiła na swoim. Takie rozwiązanie sprawia, że obie strony są w pewien sposób wygrane. W pokonywaniu konfliktów ważne jest kontrolowanie emocji, cierpliwość i zaangażowanie.
Jak rozwiązywać konflikty?

Jak unikać konfliktów?

Mimo wszystko, konfliktów da się unikać, jednak wymaga to dużo pracy nad samym sobą – w tym celu należy ćwiczyć swoją cierpliwość, uwrażliwić się na potrzeby innych oraz rozwijać swoją kreatywność, co pozwoli na odkrywanie wielu dróg wyjścia z różnych konfliktowych sytuacji. Bardzo ważne jest również, by mówić o swoich negatywnych emocjach i od razu je przepracowywać. Warto również być otwartym na kompromisy oraz nauczyć się patrzeć na problemy nie tylko z własnej perspektywy, ale także oczami innych ludzi. Inną opcją jest także samodoskonalenie w postaci treningu umiejętności interpersonalnych, by zrozumieć pewne mechanizmy zachodzące w komunikacji międzyludzkiej.

autor: Kinga Srokosz

Kurs "Komunikacja interpersonalna"

Zobacz program szkolenia z komunikacji interpersonalnej:

Jak rozwiązywać konflikty?

Przejdź do bazy artykułów w wiedzy biznesowej: