Jak zarządzać swoim czasem?

Dlaczego ciągle nie mam czasu?

Podczas rozmów ze znajomymi często z naszych bądź ich ust pada zdanie „zupełnie na nic nie mam czasu”. Czy rzeczywiście jest tak, że tego czasu brakuje, czy poczucie jego braku jest wynikiem jedynie złej organizacji? Gdyby wszystko dokładnie podsumować i zrobić dokładny „rachunek sumienia”, wśród wielu ludzi okazałoby się, że wcale nie cierpią oni na chroniczny brak czasu, a jest to jedynie wymówka tłumacząca jego niekorzystne i nieuporządkowane wykorzystywanie. Na szczęście nad czasem da się zapanować. Trzeba tylko zastanowić się nad tym, którym czynnościom w ciągu dnia poświęcamy go zbyt dużo, a którym z kolei zbyt mało, oraz postarać się wprowadzić pewne techniki, które pomogą nam lepiej zorganizować czas.

Co „zjada” mi czas?

Gdy uświadomimy sobie, że nasz „brak czasu” to nie rzeczywisty jego brak, ale zła organizacja, wykonamy pierwszy krok do przejęcia nad nim kontroli. Drugim krokiem będzie z pewnością wyeliminowanie czynników, które mogą „zjadać” czas, czyli czynności lub działań, które same w sobie nie są niezbędne w ciągu dnia lub których wykonywanie nie musi trwać tak długo. Najpopularniejsze zjadacze czasu to przede wszystkim telefony, wszelkie aplikacje, Internet, gry komputerowe itd. Oczywiście nie trzeba całkiem rezygnować z tych rozrywek, jeśli dają nam one przyjemność, jednak kilkugodzinne przewijanie facebookowej osi czasu nie tylko nie jest relaksujące, ale wręcz przeciwnie – męczące. Pozycja naszego ciała rzadko jest wtedy naturalna, nasze oczy męczą się i wysuszają, a następnie pojawia się ból głowy spowodowany np. przeładowaniem informacyjnym. Jeśli brakuje nam czasu na odpoczynek, warto zadać sobie pytanie: „jak właściwie lubię odpoczywać?”. Kolejnym popularnym zjadaczem czasu jest telewizor – zwłaszcza wśród osób w średnim wieku i starszych. Przerzucanie kanałów z nadzieją, że w końcu pojawi się coś, co przykuje naszą uwagę jest podobne do przeglądania mediów społecznościowych. Warto wyposażyć się w program telewizyjny, dzięki któremu będziemy mogli na bieżąco śledzić najciekawsze dla nas treści w telewizji, a jednocześnie nie tracić czasu na przeskakiwanie kanałów. Na każdy „zjadacz” czasu jest sposób, trzeba tylko zastanowić się nad jego rozwiązaniem.

„Czy potrzebujemy więcej czasu? Czy może potrzebujemy więcej dyscypliny w wykorzystaniu czasu, który posiadamy?”
Kerry Johnson

Klucz do skutecznego zarządzania czasem

Dla wielu ludzi kluczem do skutecznego zarządzania czasem będzie umiar – codziennie można poświęcać się wielu bardziej lub mniej efektywnym aktywnościom, jednak zawsze warto narzucić sobie samemu czas, który spożytkujemy na daną czynność. Dzięki temu dni będą bardziej zróżnicowane, a sami nie znudzimy się zbyt szybko wykonywaniem jednego działania, a także zadbamy o to, by nie wciągnęło nas ono zanadto, tak że spędzimy nad nim cały dzień. Inny sposób to planowanie dnia wcześniej – warto jakiś czas przed pójściem spać usiąść w ciszy i przemyśleć swoje działania na następny dzień. Można zapisać je w kalendarzu lub na kartce, która będzie nam towarzyszyła cały następny dzień. Warto by były one uporządkowane godzinowo, w postaci planu, którego będziemy mogli trzymać się cały dzień. Dzięki temu będziemy mogli ocenić „na zimno” na co starczy nam czasu, a co musimy przełożyć na inny termin. Dodatkowym atutem jest to, że dzięki temu danego dnia o niczym nie zapomnimy.

autor: Kinga Srokosz

Szkolenie Zarządzanie czasem

Zobacz program szkolenia „Zarządzanie czasem”:

Zarządzanie swoim czasem

Przejdź do bazy artykułów w wiedzy biznesowej: