PR w pigułce

Co to jest PR?

PR, czyli public relations, to wszelkie działania, które w pewien sposób wpływają na wizerunek firmy. Nazwa PR w wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego to „relacje publiczne”, choć słownikowa definicja mówi przede wszystkim o kreowaniu pozytywnego wizerunku na zewnątrz firmy. Istotnie, PR właśnie na tym polega – na budowaniu relacji w przestrzeni publicznej. Dziś słowa „PR” używa się zamiennie ze sformułowaniem „budowanie wizerunku”.
Public relations | PR

Dlaczego PR jest tak ważny?

Żyjemy w dobie Internetu i telewizji. Media te stały się przekaźnikiem wielu informacji – w tym informacji o poczynaniach firm czy osób publicznych. PR buduje dziś niemal każda firma lub znana osoba. Dzięki rozwojowi cywilizacyjnemu mamy możliwości, by swobodnie się rozwijać, zakładać firmy i piąć się po szczeblach kariery. Te możliwości sprawiły jednak, że dużo trudniej jest się „wybić” na rynku. Często decydujące znaczenie ma po prostu wizerunek firmy – najczęściej, gdy produkty są podobne jakościowo. Gdy wybieramy między np. dwiema markami kosmetyków, które mają podobnej jakości produkty, zaczniemy myśleć innymi kategoriami – którą firmę wolę i dlaczego? Być może wybierzemy jedną z nich, bo czujemy, że lepiej ją znamy, bardziej jej ufamy, wiemy, że jest etyczna. Mamy o niej takie wyobrażenie, ponieważ zbudowała dobry PR – to właśnie to sprawiło, że włożymy jej produkt do koszyka.

Public relations - tożsamość a wizerunek firmy

By zadbać o PR przede wszystkim trzeba zacząć od określenia tożsamości i wizerunku firmy lub osoby. Tożsamość firmy to jej zakładany, wykreowany obraz, do którego dąży. Tożsamość różni się od wizerunku tym, że jej koncepcję przygotowuje wcześniej kadra wyspecjalizowanych osób, często po studiach z zakresu PRu, po to, by następnie firma mogła podjąć odpowiednie działania, aby tę koncepcję zrealizować. Innymi słowy, tożsamość to odpowiedź na pytanie „jak firma chce wyglądać w oczach opinii publicznej?”. Wizerunek to z kolei efekt, który zyskuje firma po zrealizowaniu postanowionych działań, to odpowiedź na pytanie „jak firma lub osoba rzeczywiście wygląda?” i reakcja opinii publicznej na podjęte kroki. Domeną wizerunku jest także to, że budują go nie tylko zamierzone działania firmy, ale także wszelkie inne sprawy z nią związane i dotyczące jej – na przykład o charakterze społecznym.

Jak zbudować dobry PR?

Najważniejsza dla PRu jest spójność tożsamości z wizerunkiem. Niestety, działania danej firmy nie zawsze muszą zostać odebrane tak, jak firma pierwotnie zakładała. Mogą się okazać nietrafione i niezaakceptowane przez opinię publiczną. Wizerunek firmy, tym samym PR, się wtedy pogarsza – na przykład: firma kreuje się na przyjazną środowisku, ale przez nieuwagę wypuszcza na rynek produkt, który zawiera bardzo dużo niepotrzebnego plastiku. Firma może stracić na wizerunku także wtedy,  gdy wypływają na światło dzienne jakieś fakty o niej, które stoją w sprzeczności z budowaną tożsamością – na przykład: firma buduje tożsamość kochającej naturę, a przypadkiem wychodzi na jaw, że testuje produkty na zwierzętach. Drugą ważną kwestią jest dbałość o szczegóły – należy pamiętać, że w budowaniu wizerunku każdy szczegół ma znaczenie. Symbolikę można wyczytać z każdej kropki czy kreski w logo, każdego użytego koloru, nawet stylu użytej czcionki. Idąc tym tropem, PR firmy buduje każda osoba z nią związana – na każdym stanowisku, niezależnie od miejsca w hierarchii przedsiębiorstwa. Najmniejszy błąd kogoś z tego kręgu może sprawić, że PR firmy pogorszy się.

autor: Kinga Srokosz

Szkolenia biznesowe

Zobacz listę szkoleń biznesowych:

Public relations - PR w pigułce

Przejdź do bazy artykułów w wiedzy biznesowej: