Budowanie wizerunku firmy w mediach społecznościowych

Czym są media społecznościowe?

Media społecznościowe – zamiennie nazywane social mediami – to wszelkie strony internetowe, aplikacje, ale także inne źródła przekazu informacji, które pozwalają na szybkie dzielenie się treściami z odbiorcami, oraz tym samym na budowanie wizerunku firmy w opinii publicznej. Dzięki social mediom możemy w bardzo szybki sposób zbudować PR przedsiębiorstwa. Najpopularniejsze kanały, które można uznać za media społecznościowe to przede wszystkim Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, a ostatnimi czasy także TikTok. Każde z nich charakteryzuje się innymi stylami publikowania postów, czyli udostępnianych treści, do których dana firma, chcąc szybko zostać zauważona w danym medium, musi się dostosować.

Style i algorytmy w mediach społecznościowych

Jak wiadomo z poprzedniego akapitu, każde media społecznościowe charakteryzują się innym stylem udostępnianych postów. W praktyce oznacza to, że na jednym portalu sprawdzą się na przykład krótkie informacje, a na innym z kolei dłuższe. Za to, co dana strona bardziej „lubi” odpowiada algorytm. Najprościej mówiąc, algorytm to swego rodzaju system, wedle którego posty są publikowane i wyświetlane według wyszukiwań i preferencji użytkowników lub gości na stronie. W praktyce oznacza to, że aby udostępniona treść pojawiała się częściej na ekranach docelowych odbiorców, musimy zadbać o to, by była ona zgodna z algorytmem.

Czy da się rozgryźć algorytm?

Wielu ekspertów w dziedzinie informatyki uważa, że algorytm jest stworzony tak, by nie mógł zostać rozpoznany. Gdyby było inaczej, bardzo łatwo byłoby wejść w łaski potencjalnych odbiorców, a systemy te zostały stworzone między innymi po to, by użytkownicy nie byli zalewani treściami, które nie są dla nich odpowiednie, nie interesują ich lub są powszechnie uważane za spam. Mało tego, wielu uważa, że działanie algorytmów jest bardzo często zmieniane i aktualizowane, by jeszcze bardziej utrudnić odgadnięcie danego systemu.

Recepta na najbardziej skuteczne publikowanie postów

Przez to, że algorytmy mediów społecznościowych wciąż są owiane tajemnicą, trudno jest jednoznacznie określić jak formułować posty na różnego rodzaju stronach internetowych czy aplikacjach. Nie oznacza to jednak, że na ten temat nie wiadomo zupełnie nic, a wręcz przeciwnie – wiedza ta jest coraz bardziej pogłębiana i rozszerzana przez medioznawców. Dziś wiemy na przykład, że Facebook staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, ale coraz bardziej przekonują się do niego osoby w średnim wieku oraz starsze. Dzięki temu wiemy także, że na tej platformie możemy pozwolić sobie na publikowanie poważniejszych treści oraz dłuższych postów. Młodzież z kolei korzysta teraz przede wszystkim z Instagrama oraz TikToka. Instagram to platforma, na której królują zdjęcia, infografiki, ciekawe obrazki i inne treści przede wszystkim w formie graficznej. Oznacza to, że na Instagramie najlepiej przyjmą się bardziej nieformalne treści, przede wszystkim w formie zdjęć lub obrazów. Najczęściej są to tak zwane “InstaStories”, czyli kilkusekundowe zdjęcia, które można oglądać w skrótowej formie na górze strony. TikTok natomiast jest aplikacją, która charakteryzuje się już całkowicie nieformalnym stylem. Znajdziemy tam głównie nagrania układów tanecznych i śmieszne filmiki, choć ostatnimi czasy prężnie rozwija się również edukacyjna strona TikToka, z czego różnego rodzaju przedsiębiorstwa chętnie korzystają i udostępniają tam różne informacje, jeśli ich grupą odbiorczą ma być młodzież. Ostatnie popularne media to Twitter i LinkedIn. Na Twitterze udostępniane są przede wszystkim krótkie i zwięzłe posty (Twitter daje możliwość napisania jedynie kilkudziesięciu znaków). Chętnie korzystają z niego politycy, ale także celebryci, gwiazdy muzyki, filmu itp., choć Twitter w Polsce jak na razie nie zdobył takiej popularności jak Facebook lub Instagram. Ostatni już – LinkedIn – jest platformą nastawioną przede wszystkim na zrzeszanie osób szukających pracy oraz pracodawców. Działa on podobnie jak Facebook – można udostępniać tam dłuższe posty, w których użytkownicy najczęściej piszą o swoich sukcesach zawodowych. Na LinkedIn w swoim profilu umieszcza się właściwie całe CV – miejsca dotychczasowej pracy, ukończone szkoły, doświadczenie, wolontariat i.t.d.

autor: Kinga Srokosz

Budowanie wizerunku firmy w mediach społecznościowych

Zobacz listę szkoleń biznesowych:
Przejdź do bazy artykułów w wiedzy biznesowej: